Mozgásfejlesztés, mozgásterápia óvodánkban.

2024.08.27

Mozgásterápia. Mit jelent ez a fogalom? A mozgásterápia a mozgásfolyamatok fenntartásának célzott, adagolt, megtervezett alkalmazása, a mozgatószerv- és idegrendszer teljesítőképességének támogatása vagy helyreállítása, mely magában foglalja a keringés, a légzés és az anyagcsere érintett funkcióit is. A mozgások elemzéséből indul ki, a levont következtetések alapján határozza meg a tréningeket, korrekciókat.

Szenzomotoros mozgásfejlesztés:

Mozgás révén épülnek ki azok az idegpályák, amelyek megfelelő működése később egy bonyolultabb értelmi működéshez szükséges, mint az olvasás, írás, viselkedés, figyelem stb.

A két- három éves gyermekeknél a csecsemőkori reflexek vizsgáljuk, mert leggyakrabban 10-15 csecsemőkori reflex fordul elő a gyermek életében, olyan időszakban is, amikor már régen "nyugalomba kellett volna vonulniuk". Ezek a reflexek megakasztják a szenzomotoros (az érzékszerveken keresztül felvett információk az idegrendszer külső és belső információ feldolgozási folyamatai.) integrációt és ezzel negatív irányba befolyásolják a gyermek testi, lelki és szellemi fejlődését.

Mikor javasoljuk a mozgásterápiát? A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, ha a mozgásfejlődésben valami nem megfelelően történik ez megmutatkozik az idegrendszer működésében is. Ez okozhatja a tanulási problémákat, magatartási, figyelmi nehézséget. A mozgásterápia során a mozgás az egyik legfontosabb eszköz, mellyel megfelelő ingereket biztosítunk az idegrendszer fejlődéséhez. Ezek a mozgások képesek serkenteni az agy, az idegrendszer érését, a gyermek újra élheti a mozgásfejlődés szakaszait, kijavítva a hibás működéseket. A mozgásterápia segítségével viszonylag rövid idő alatt teljesítménynövekedést lehet elérni, a folyamatos gyakorlás révén a hiányosságok csökkennek, mindez hozzájárul a gyermekek fejlődéséhez, így az iskolai teljesítményük javul, a mozgásuk összerendezettebbé válik, nő az önbizalmuk is…stb.

Legfőbb alkalmazási területei

  • Tanulási nehézség, -zavar: Olvasási nehézségek esetén (Diszlexia).
  • Írással kapcsolatos nehézségek (Diszgráfia).
  • Matematikai nehézségek (Diszkalkulia).
  • Észlelés zavara: látás, hallás, mozgás, tapintás.
  • Figyelem és koncentráció zavarai.
  • Lemaradt mozgásfejlődés.
  • Térérzékelés zavara, nehéz tájékozódás.
  • Ügyetlen finommotorika.
  • Bizonytalan kézdominancia.
  • Megkésett beszédfejlődés, súlyos beszédhibák.
  • Beilleszkedési nehézségek.
  • Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknek.
  • ADHD.

Melyek azok a jelek, amelyek problémára utalnak:

  • Ügyetlenség, felesleges kapkodások (sokat esik, kiejt a kezéből tárgyakat)
  • Kialakulatlan finommozgás (nem szeret rajzolni, görcsösen fogja a ceruzát)
  • Öltözködési gondok (pl.: kacsalábra veszi a cipőt, nehezen tudja megtanulni a cipőkötést)
  • Hiányos vagy rossz tájékozódás időben, térben, síkban,
  • Megkésett beszédfejlődés, ami manapság nagyon gyakori
  • Érdektelen a felnőtt által olvasott mesék, versek, történetek iránt
  • Nehezen illeszkedik be a közösségbe (nincs barátja magányos)
  • Nincs feladattudata, szabálytudata
  • Folyton izeg - mozog, nem tud egyhelyben ülni, állandóan beszél
  • Vagy ennek az ellenkezője túl nyugodt alig szólal meg
  • 2,5 - 4 éves kora között nem válik szobatisztává
  • Fáradékony, önbizalom hiányos, vagy éppen agresszív
  • Figyelme elterelhető
  • Nem alakul ki a kézdominancia

Problémák megjelenése esetén forduljanak bizalommal mozgásfejlesztő óvodapedagógusainkhoz.