Mozgásfejlesztés, mozgásterápia óvodánkban.
Mozgásterápia. Mit jelent ez a fogalom? A mozgásterápia a mozgásfolyamatok fenntartásának célzott, adagolt, megtervezett alkalmazása, a mozgatószerv- és idegrendszer teljesítőképességének támogatása vagy helyreállítása, mely magában foglalja a keringés, a légzés és az anyagcsere érintett funkcióit is. A mozgások elemzéséből indul ki, a levont következtetések alapján határozza meg a tréningeket, korrekciókat.
Szenzomotoros mozgásfejlesztés:
Mozgás révén épülnek ki azok az idegpályák, amelyek megfelelő működése később egy bonyolultabb értelmi működéshez szükséges, mint az olvasás, írás, viselkedés, figyelem stb.
A két- három éves gyermekeknél a csecsemőkori reflexek vizsgáljuk, mert leggyakrabban 10-15 csecsemőkori reflex fordul elő a gyermek életében, olyan időszakban is, amikor már régen "nyugalomba kellett volna vonulniuk". Ezek a reflexek megakasztják a szenzomotoros (az érzékszerveken keresztül felvett információk az idegrendszer külső és belső információ feldolgozási folyamatai.) integrációt és ezzel negatív irányba befolyásolják a gyermek testi, lelki és szellemi fejlődését.
Mikor javasoljuk a mozgásterápiát? A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, ha a mozgásfejlődésben valami nem megfelelően történik ez megmutatkozik az idegrendszer működésében is. Ez okozhatja a tanulási problémákat, magatartási, figyelmi nehézséget. A mozgásterápia során a mozgás az egyik legfontosabb eszköz, mellyel megfelelő ingereket biztosítunk az idegrendszer fejlődéséhez. Ezek a mozgások képesek serkenteni az agy, az idegrendszer érését, a gyermek újra élheti a mozgásfejlődés szakaszait, kijavítva a hibás működéseket. A mozgásterápia segítségével viszonylag rövid idő alatt teljesítménynövekedést lehet elérni, a folyamatos gyakorlás révén a hiányosságok csökkennek, mindez hozzájárul a gyermekek fejlődéséhez, így az iskolai teljesítményük javul, a mozgásuk összerendezettebbé válik, nő az önbizalmuk is…stb.
Legfőbb alkalmazási területei
- Tanulási nehézség, -zavar: Olvasási nehézségek esetén (Diszlexia).
- Írással kapcsolatos nehézségek (Diszgráfia).
- Matematikai nehézségek (Diszkalkulia).
- Észlelés zavara: látás, hallás, mozgás, tapintás.
- Figyelem és koncentráció zavarai.
- Lemaradt mozgásfejlődés.
- Térérzékelés zavara, nehéz tájékozódás.
- Ügyetlen finommotorika.
- Bizonytalan kézdominancia.
- Megkésett beszédfejlődés, súlyos beszédhibák.
- Beilleszkedési nehézségek.
- Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknek.
- ADHD.
Melyek azok a jelek, amelyek problémára utalnak:
- Ügyetlenség, felesleges kapkodások (sokat esik, kiejt a kezéből tárgyakat)
- Kialakulatlan finommozgás (nem szeret rajzolni, görcsösen fogja a ceruzát)
- Öltözködési gondok (pl.: kacsalábra veszi a cipőt, nehezen tudja megtanulni a cipőkötést)
- Hiányos vagy rossz tájékozódás időben, térben, síkban,
- Megkésett beszédfejlődés, ami manapság nagyon gyakori
- Érdektelen a felnőtt által olvasott mesék, versek, történetek iránt
- Nehezen illeszkedik be a közösségbe (nincs barátja magányos)
- Nincs feladattudata, szabálytudata
- Folyton izeg - mozog, nem tud egyhelyben ülni, állandóan beszél
- Vagy ennek az ellenkezője túl nyugodt alig szólal meg
- 2,5 - 4 éves kora között nem válik szobatisztává
- Fáradékony, önbizalom hiányos, vagy éppen agresszív
- Figyelme elterelhető
- Nem alakul ki a kézdominancia
Problémák megjelenése esetén forduljanak bizalommal mozgásfejlesztő óvodapedagógusainkhoz.